کارنامه شهید رئیسی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، الگوی مدیران فرهنگی کشور است | احداث ۸ کتابخانه عمومی در حاشیه شهر مشهد در دوران تولیت خادم‌جمهور  سینما‌های کشور دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ خرداد) تعطیل است «جوکر ۲» در آستانه پخش از شبکه نمایش خانگی خبرنگاران مشهدی در روز زیارتی امام‌رضا(ع) نایب‌الزیاره شهدای خبرنگار غزه می‌شوند رویداد «خلاق و نوآور» برگزیدگان خود را شناخت + اسامی بازگشت نجم‌الدین شریعتی با فصل جدید «حسینیه معلی» اعلام روز‌های تعطیلی اجرای نمایش‌های روی صحنه مشهد در خرداد ۱۴۰۳ برگزاری مراسم خاکسپاری «عزیز شبانی» دوبله سریال جنایی «ژن جنایت» برای تلویزیون پخش جهانی «گربه ماهی» آغاز شد ادامه تحقیقات جنایی پلیس درباره مرگ «متیو پری» بازیگر سریال فرندز مستند زندگی «کتایون امیرابراهیمی» در مسیر تولید «لباس عروسی» با بازی رابعه اسکویی در مسیر تولید اهداف و رویکرد‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تبیین شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) «در سایه سرو» واجد شرایط اسکار شد مرتضی اردستانی، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت + علت فوت «روایت ناتمام سیما» با بازی آزاده صمدی در راه سینما شهامت استفاده از ابزار نمایش در حرم رضوی
سرخط خبرها

نگاهی به فروش سینما‌های استان در تیرماه و مقایسه آن با خرداد | ثبات فروش

  • کد خبر: ۱۷۵۳۲۴
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
نگاهی به فروش سینما‌های استان در تیرماه و مقایسه آن با خرداد | ثبات فروش
براساس آمار سایت سمفا در ماه تیر ۲۲۳ هزار و ۱۴۴ مخاطب به تماشای فیلم‌های روی پرده نشسته اند؛ آماری که نشان می‌دهد تعداد مخاطبان و فروش کل سینما‌های استان در ماه تیر رشد یا کاهش چشمگیری نداشته است.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ سینما‌های خراسان رضوی در اولین ماه تابستان تقریبا وضعیت مشابهی با ماه خرداد را پشت سر گذاشتند. براساس آمار سایت سمفا در ماه تیر ۲۲۳ هزار و ۱۴۴ مخاطب به تماشای فیلم‌های روی پرده نشسته اند و فروشی حدود ۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومانی را رقم زده اند؛ آماری که نشان می‌دهد تعداد مخاطبان و فروش کل سینما‌های استان در ماه تیر رشد یا کاهش چشمگیری نداشته است؛ اما میزان استقبال از فیلم‌های روی پرده با ماه خرداد متفاوت بوده است.

البته این آمار در ماه پیش رو با توجه به فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین (ع) که با توقف اکران کمدی‌ها و همچنین تعطیلی سینما‌ها در روز‌های عاشورا و تاسوعا همراه است، تغییر خواهد کرد و احتمالا شاهد کاهش فروش سینما‌ها در مرداد ماه باشیم. در ادامه به بررسی فروش آثاری که در ماه تیر در سینما‌های استان اکران شده اند، پرداخته ایم که حاصل آن پیش روی شماست.

فیلم‌های کریم امینی در رقابت با هم

فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی کاهش فروش هفتصدمیلیون تومانی را تجربه کرده، باوجوداین همچون سه ماه نخست سال در ماه تیر هم صدرنشین جدول فروش شده است. این فیلم کمدی با بازی بهرام افشاری با جذب ۸۵ هزار و ۴۹۶ مخاطب به فروش ۳ میلیارد و ۵۴۹ میلیون تومانی دست پیدا کرده است.

اما فیلم «شهر هرت»، دیگر ساخته کریم امینی که اکرانش از ۱۷ خرداد آغاز شده، نسبت به ماه خرداد حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش فروش داشته و فاصله خود را با «فسیل» کم کرده است. این فیلم در رتبه دوم جدول قرار دارد و فروش ۲ میلیارد و ۶۷۷ میلیون تومانی را تجربه کرده است. پژمان جمشیدی که در سال‌های اخیر با حضور در فیلم‌های مختلف، مخاطبان بسیاری را به سینما‌ها کشانده یکی از بازیگران اصلی فیلم کمدی «شهر هرت» است. لازم به یادآوری است که دو فیلم کمدی کریم امینی نزدیک به دو سوم فروش سینما‌های استان را به خود اختصاص داده اند.

افزایش فروش «عروسی مردم»

فیلم‌های «عروسی مردم» و «آهنگ دونفره» دیگر فیلم‌های کمدی روی پرده هستند که با استقبال مخاطبان روبه رو شده اند. «عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی که در ماه خرداد در رتبه ششم قرار داشت، با افزایش فروشی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان به رتبه چهارم جدول صعود کرده است.

یکی از دلایل افزایش فروش «عروسی مردم» را می‌توان برگزاری اکران مردمی این فیلم با حضور نازنین بیاتی و شکیب شجره، بازیگران اصلی آن، در چند سینمای مشهد دانست. «آهنگ دونفره»، ساخته آرزو ارزانش، با بازی احمد مهران فر و فرزاد فرزین با «عروسی مردم» وضعیت متفاوتی دارد. این فیلم نسبت به ماه تیر با کاهش فروش روبه رو شده و با دو پله سقوط در رتبه پنجم جدول قرار گرفته است. البته این نکته را باید در نظر داشت که از زمان اکران «آهنگ دونفره» حدود سه ماه می‌گذرد؛ ازاین رو افت مخاطبان آن اتفاقی طبیعی محسوب می‌شود.

فاصله زیاد اجتماعی‌ها از آثار کمدی

«کت چرمی»، نخستین ساخته حسین میرزامحمدی، پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی در ماه تیر شده و در رتبه سوم جدول فروش قرار گرفته است. نقش آفرینی جواد عزتی را می‌توان یکی از دلایل استقبال از این فیلم دانست؛ بازیگری که نزد مخاطبان سینما بسیار محبوب است و هم آثار کمدی و هم آثار اجتماعی اش با استقبال روبه رو می‌شود. «کت چرمی» با افزایش فروش حدود ۴۴۰ میلیون تومانی از رتبه پنجم خودش را به رتبه سوم رسانده است.

البته تعداد مخاطبان این فیلم فاصله محسوسی با دو فیلم کمدی بالای جدول دارد. فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی دومین فیلم غیر کمدی پرفروش سینماهاست. این فیلم سیاسی که بعد از حدود دو سال توقیف به روی پرده رفته، توانسته است با فروش ۳۸۵ میلیون تومانی در جایگاه ششم قرار گیرد.

فروش «مصلحت» حدود ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به ماه خرداد افزایش داشته که صعود یک پله‌ای در جدول را برایش رقم زده است. «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور و بازی پریناز ایزدیار و محسن تنابنده سومین فیلم پرفروش غیر کمدی سینماهاست؛ فیلمی که با وجود گذشت سه ماه از آغاز اکرانش، بالاتر از آثار اجتماعی جدید مانند «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی و «تصور»، ساخته علی بهراد، قرار دارد. البته فروش «سه کام حبس» نسبت به ماه خرداد حدود ۳۰۰ میلیون کاهش داشته که باعث شده است رتبه‌ای بهتر از هفتم کسب نکند.

فروش ضعیف آثار ساعد سهیلی و اکبر عبدیفیلم‌های سینمایی که در ماه تیر اکرانشان در سینما‌های استان آغاز شده است، چندان در جذب مخاطب موفق عمل نکرده اند. «معجزه عشق» به کارگردانی سیدمحمدرضا ممتاز یکی از این آثار است که با وجود فضای کمدی خانوادگی و بهره گیری از حضور بازیگری، چون اکبر عبدی، به جایگاهی بهتر از هشتم دست پیدا نکرده است.

«شهرک»، ساخته علی حضرتی، دیگر فیلم جدید سینماهاست که از ۱۴ تیر روی پرده رفته است. فروش این فیلم باوجودآنکه در روز‌های گذشته چندین نوبت با حضور ساعد سهیلی، بازیگر اصلی خود، در سینما‌های مشهد اکران شد، به ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد. اکران «پرونده باز است»، جدیدترین ساخته زنده یاد کیومرث پوراحمد که اولین بار سال گذشته در چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، به تازگی آغاز شده است؛ فیلمی با بازی پژمان بازغی، نسیم ادبی و حسین پاکدل که تنها در پانزده روز اول اکرانش ۴۵۸ بلیت فروخته است.

ثبات فروش در سینما‌های خراسان رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->